U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

een koor voor ieder boven de 50 jaar

die nog graag wil zingen

KOORREIZEN

Met enige regelmaat organiseren we een reis. Het ene jaar is dat een buitenlandse reis van ca. 5 dagen en het andere jaar een dagtocht. In 2023 bezochten we het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland. In 2024 gaan we van 15 t/m 19 april naar “Haus Westerwald” in Rehe, dat in het Sauerland ligt. We maken daar wat uitstapjes, een boottocht en geven zo mogelijk een concertje. Het wordt vast weer een gezellige week.

Koorreis naar het Heinrich Lübkehaus, 2022

Eindelijk kon het weer!

Na een lange, voor velen moeilijke periode van Corona kon  Toonkunst Plus eindelijk weer op koorreis naar Duitsland. Maandag 9 mei rond 9.30 uur vertrokken we vanuit Gouda  richting het Heinrich Lübke Haus, gelegen in het plaatsje Günne in Sauerland. Halverwege de busreis werd een tussenstop gemaakt bij wegrestaurant Hünxse en na een voorspoedige reis arriveerden we om ongeveer 15.00 uur op de plaats van bestemming. Wat een prachtige, groene omgeving !

In Duitsland gold nog wel een mondkapjesplicht, dus dat was even wennen. Na de verdeling van de kamers konden we niet wachten om even buiten te genieten van het mooie weer. Maar na de avondmaaltijd moest er natuurlijk nog wel ‘gewerkt‘ worden en gingen we nog een uurtje repeteren voor het concert in Soest.

De volgende dag stonden een boottochtje over de Möhnesee en een bezoek aan Arnsberg op het programma. Maar voor het vertrek was het eerst nog repeteren geblazen in het daarvoor gereserveerde bijgebouw van het hotel.

Schoenen van Stefan

Voordat ik verderga met het verhaal over dit uitstapje, eerst even het volgende. Als ‘groentje’ wat betreft de Duitslandreizen had ik natuurlijk al vaak verhalen over de hoeveelheid schoenen van onze chauffeur Stefan gehoord. Maar ik dacht dan toch wel stiekem: “Dat lijkt me sterk”. Dus besloot ik vanaf dag één, zodra ik Stefan zag, eerst naar z’n schoenen te kijken. En ja hoor, de eerste dag waren ze oranje, de tweede dag blauw… zouden de verhalen dan echt kloppen? Toch maar goed opletten. En inderdaad, er volgde nog een paar schoenen met een combinatie van allerlei kleuren en het laatste paar was zwart (en mogelijk waren er zelfs nog meer). Ik moet dus toegeven, het klopte als een bus!

Dan nu de boottocht. Om bij de aanlegplaats van de boot te komen, konden we kiezen voor wandelen via de stuwdam of om met de bus te gaan. Interessant om te lezen was, dat deze stuwdam in 1943 was gebombardeerd door de Britten. Hierdoor ontstond een vernietigende vloedgolf, waardoor 1600 mensen om het leven kwamen. Het herstel van de stuwdam nam honderddertig dagen in beslag.

Na de boottocht kwamen we in de middag aan in Arnsberg. Daar konden we op eigen gelegenheid wandelen, inkopen  doen of op een terras gaan zitten. Met het inkopen doen viel het een beetje tegen, want veel winkels waren gesloten. Een groepje van ons gezelschap liet zich hierdoor echter niet teleurstellen en streek meteen neer op een terras waar wel erg grote en lekkere taarten werden geserveerd.  Andere koorleden vonden dat ze toch wel eerst even moesten bewegen en maakten bijvoorbeeld de klim naar de Slotruïne. Lang verhaal kort, de meesten eindigden op het terras met grote stukken taart voor de neus! Eenmaal terug in het huis gingen we aan tafel voor de warme maaltijd. Maar voordat we konden genieten van een drankje in de tuin moesten we nog wel eerst repeteren.

Toen brak ‘D-day’ aan!

Woensdagochtend na het ontbijt werden tijdens de generale repetitie nog wat stevige puntjes op de i gezet en na de warme lunch vertrokken we naar  Soest. We moesten al wel onze koorkleding aan, want in de Hohnekirche was geen gelegenheid om ons om te kleden. Dus toen we in Soest uitstapten, keek de lokale bevolking toch wat raar op bij het zien van een grote groep in het zwart geklede ‘jongbejaarden’! Je zag ze bijna denken: “Hebben we iets gemist of misschien de plaatselijke krant niet goed gelezen?”

In de middag hadden we nog ruim de tijd om het plaatsje Soest te verkennen. Het was prachtig weer, dus al snel streken velen van onze groep neer op een heerlijk terras aan ‘der Grosse Teich’. Deze vijver is ontstaan door het samenkomen van talrijke bronnen in de omgeving. Na een heerlijk verpozen bij de vijver werd het tijd om de klim naar de Hohnekirche te maken. Deze kerk stamt uit omstreeks 1200 en herbergt het enige schijvenkruis van Duitsland. Na binnenkomst gingen we inzingen en oefenen met het in de juiste volgorde lopen naar het podium. Ons ‘lunchpakket’ konden we daarna nuttigen op een hiervoor gereserveerde plek in de kerk.

Natuurlijk hoopten we, dat er toch wel wat mensen naar ons zouden komen luisteren. We wilden echter niet al te hoge verwachtingen koesteren, want dan kon het alleen maar meevallen. Min of meer tot onze verbazing liep de kerk langzaam maar zeker vol en ontdekten we tussen de toehoorders zelfs Duitse gasten uit het Heinrich Lübke Haus. De volgende ochtend werd maar weer eens duidelijk dat muziek verbroedert, want zij wensten ons vriendelijk guten Morgen!

Om 19.30 uur ging het concert van start. De koormuziek, die wij ten gehore brachten, werd afgewisseld door prachtig pianospel van Martin. Tijdens het zingen kregen we al snel het gevoel dat het lekker ging en door het applaus en de complimenten na afloop werden we daarin bevestigd. Het viel wel op dat men in Duitsland niet gewend is om een staand applaus te geven. Maar plotseling stond daar iemand op, een man met donkere krullen en gekleed in een wit overhemd. Onze Stefan! Druk gebarend riep hij de rest van de toehoorders op om ook op te staan. Aarzelend volgde men zijn voorbeeld en kreeg Toonkunst Plus in Soest toch nog een staande ovatie!

Natuurlijk was het succes van deze avond mede te danken aan de bezielende leiding van Leo. Daarbij legde hij tijdens de repetities keer op keer de nadruk op muziek maken in plaats van alleen noten zingen. Hij gebruikte hierbij onder andere de bijna poëtische uitdrukking: ‘Muziek is meer dan de materie’. Echter niet al zijn uitspraken konden als zodanig worden bestempeld. Woorden zoals buikdansen, sensueel, wiegen, zwembadrandmoment kwamen ook voorbij en zouden bij outsiders waarschijnlijk niet met muziek worden geassocieerd! Maar zie het resultaat van deze bijzondere benadering: een geslaagd concert om met tevredenheid op terug te kijken. Met een goed gevoel keerden we na afloop terug naar het huis en konden we nog heerlijk in de tuin genieten van een welverdiend drankje.

Bier en soep

Voor de donderdag stond een excursie naar de Warsteiner Bierbrouwerij op het programma. De bierbrouwerij lag op een prachtig onderhouden, parkachtige locatie. Binnengekomen wachtte ons een ontvangst door één van de medewerkers en konden we eerst een film bekijken over o.a. de geschiedenis van de bierbrouwerij. Daarna stapten we in een treintje en werden we rondgereden over het uitgestrekte terrein. Bij terugkomst stond ons op het terras een heerlijke kop soep met brood te wachten. Ook konden we één van de vele soorten biertjes proeven.

Na aankomst in het huis, viel het op dat er wel regelmatig en veel onderling werd gesmoesd .De bonte avond was in aantocht. Ten einde hun act zo goed mogelijk geheim te houden, liep een groepje koorleden zelfs richting de bosjes!! Gezien al die vreemde activiteiten begon het vermoeden te ontstaan, dat zich toch een behoorlijk aantal deelnemers  had aangemeld.

Maar de zenuwen moesten nog even worden beheerst, want eerst gingen we van de barbecue genieten. Dankzij het mooie weer kon deze moeiteloos in de tuin worden gehouden. De tafels werden in een lange rij aan elkaar geschoven en een aantal mannelijke leden van het koor ontfermde zich over het ‘fikkie stoken’. Na het heerlijke eten en drinken was het zover. De Bonte Avond kon beginnen!

Bonte Avond

Na aankondiging van ceremoniemeester Arie Ernst werden de  ’stukjes’ uitgevoerd. Een gevarieerd programma passeerde de revue, waarbij niet alleen plaats was voor grappen en grollen. Vooral bijzonder was de afwisseling van vrolijkheid, ernst en ontroering. Zo waren er mooie voordrachten, gedichten, blokfluitmuziek, een gregoriaans lied, een quiz en er kwamen zelfs zogeheten ‘Boostersisters’ voorbij! En als klap op de vuurpijl stonden daar tot onze verrassing ‘de Schipbreukelingen’, kapitein incluis! Drie dames hadden een moderne twist gegeven aan ‘De Schipbreuk’ van Joh.Wagenaar. Het werd een fantastische avond en iedereen genoot met volle teugen!

Een reis als deze is ondenkbaar zonder de tomeloze inzet van de reiscommissie en de muzikale leiding en daarom werden alle betrokkenen onder luid applaus bedankt voor al hun inspanningen.

Vrijdag 13 mei namen we afscheid van het Heinrich Lübke Haus en vertrokken we na een heerlijk verblijf naar Gouda. De terugreis verliep voorspoedig en rond 15.00 uur arriveerden we in Gouda. Met warme herinneringen keerden we huiswaarts.

Het was wat mij betreft niet alleen een muziekreis met uitstapjes. Ook de leuke, interessante, diepgaande en soms ontroerende gesprekken met mede-Toonkunst Plussers en partners voegden een extra dimensie toe aan mijn eerste Duitslandreis!

Elly Janssen

Een dagje uit naar Hoorn, Medemblik en Enkhuizen 2021

Op woensdag 8 september 2021 vertrekken we vanuit Reeuwijk met de bus naar Hoorn. Daar stappen we over op de stoomtram naar Medemblik. We boemelen heerlijk rustig richting Medemblik. We maken nog een stop bij een klein spoormuseum en onderweg genieten we van een kop koffie met wat lekkers erbij. In Medemblik stappen we op de boot om naar het Zuiderzee Museum in Enkhuizen te varen. Tijdens de boottocht zouden we een West-Friese broodmaaltijd geserveerd krijgen maar i.v.m de coronamaatregelen krijgen we allemaal een lunchpakket mee. Aan het eind van de middag stappen we weer op de bus die ons terugbrengt naar Reeuwijk.

Het uitstapje naar Hoorn, Medemblik en Enkhuizen met bus, stoomtrein en boot was een groot succes. De zon stond stralend aan de hemel en er waaide een zacht briesje. We hebben genoten van de ouderwetse treinreis, de boottocht over het IJsselmeer en een bezoek aan het Zuiderzee Museum. Stefan, onze chauffeur die ons al voor de tiende keer overal brengt, zette ons om kwart over zes weer veilig af bij De Ark in Reeuwijk.

Overzicht van koorreizen en kooruitstapjes

9 t/m 13 mei 2022
- Heinrich Lübke Haus, Möhnesee, Sauerland, Duitsland
Woensdag 11 mei -  ‘Frühlingskonzert’ in de Hohnekirche in Soest.
Daarnaast waren er uitstapjes: we maakten een boottocht over de Möhnesee, bezochten de gezellige stadjes Ansberg en Soest en kregen een rondleiding op het enorme complex van de Warsteiner Bierbrouwerij, die afgesloten werd met een glas Warsteiner bier.

8 september 2021 - Hoorn, Medemblik en Enkhuizen
Met de bus naar Hoorn, vandaar met de stoomtrein naar Medemblik en tot slot per boot naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Op de boot kregen we een lunchpakket (i.p.v. lunch i.v.m. de coronamaatregelen). Het was een zonnige dag en iedereen genoot van het uitstapje en het gezellig samen zijn.

28 september 2021 – Gouda, lunch in le Patapouf
Voor de koorleden, die niet mee konden met het uitstapje was er een gezamenlijke lunch bij le Patapouf. Ook nu weer een stralende dag, waardoor we buiten konden zitten.

2020 – geen koorreis/uitstapje vanwege corona.

22 mei 2019 – Broek op Langendijk
Bezoek aan het Museum Broekerveiling. Na de koffie met een Broekerbol kregen we een rondleiding door het museum en maakten we een boottocht door het ‘Rijk der duizend eilanden’. Na de lunch konden we bieden op groente en fruit, die geveild werden in het historisch veilinggebouw. We sloten het bezoek af door tot verrassing van de veilingmeesters onder leiding van Leo de canon ‘mango, kiwi, ananas, bananen’ te zingen.

14 t/m 18 mei 2018 -Evangelische Familieferien und Bildungsstätte Ebernburg in Bad Münster am Stein-Ebernburg, Duitsland
Woensdag 16 mei - concert in de buitenlucht in Kurpark Bad Kreuznach.
Daarnaast waren er uitstapjes: bezoek aan het stadje Idar, waar veel edelsteen slijperijen zijn. We kregen er uitleg en een demonstratie. We bezochten het beroemde Salinenpark en het stadje Bingen, waar we het museum gewijd aan Hildegard von Bingen bekeken. Tot slot een boottocht over de Rijn. Bij het passeren van de Loreley zongen we op het achterdek het lied van de Loreley.

5 juli 2017 - Apeldoorn
Uitstapje naar Paleis het Loo. Bij aankomst werden we ontvangen met koffie en gebak, daarna konden we op eigen gelegenheid het Paleis, de tentoonstelling ‘Chapeaux’ over de hoeden van prinses Beatrix, de stallen of de tuinen bezoeken. De lunch gebruikten we gezamenlijk in het restaurant.

9 t/m 13 mei 2016 - Joseph-Gockeln-Haus in Kirchhundem-Rahrbach, Sauerland, Duitsland
Donderdag 12 mei - concert in de St. Dyonisius Kirche in Rahrbach.
Daarnaast waren er uitstapjes: we bezochten het prachtige stadje Freudenberg, de Wendener Hütte, een museum over industrieel erfgoed en maakten een boottocht over de Biggesee.

8 juli 2015 – Hoek van Holland
Uitstapje naar de Maeslantkering met rondleiding in en rondom Keringhuis en een rondvaart door het Europoortgebied en de 2e Maasvlakte.

19 t/m 23 mei 2014 - Christliches Erholungsheim Westerwald, Rehe, Duitsland
Woensdag 21 mei - concert voor de gasten van het ‘Christliches Erholungsheim Westerwald’ en voor de inwoners van het dorp Rehe.
We brachten een bezoek aan Dillenburg en het museum over de Oranje-Nassau familie, aan Schloss Weilburg en maakten een boottocht over de Lahn.

11 juni 2013 - op bezoek bij Pluskoor Gelderse Vallei in de Apostolische kerk in Ede
Het dagprogramma bestond uit het gezamenlijk repeteren en zingen van bekend en nieuw repertoire (Schumann, Mendelssohn, Schubert, Bruckner en Jetse Bremer)) o.l.v. Leo Rijkaart, Patrick van der Linden en met Martin van Broekhoven aan de piano. Maria Rosenmöller verzorgde een workshop stemvorming.

21 t/m 25 mei 2012 - Heinrich Lübke Haus, Möhnesee, Sauerland, Duitsland
Op 22 mei - bij een temperatuur van 30֠  C - heeft TKP in het Muziekpaviljoen in het Kurpark van Bad Sassendorf een concert gegeven. Daarnaast heeft TKP gezamenlijk opgetreden met het St. Cäcilia-koor uit Koerbecke en het St. Anthoniuskoor uit Günne.
Ook een vaartocht op de Möhnesee stond op het programma.

17 augustus 2011 -Deltapark Neeltje Jans
Het was een zonnige leerzame dag: We starten op Neeltje Jans met koffie en een Zeeuwse Bolus, daarna een wandeling naar de stormvloedkering en de Delta Expo. Na de lunch een rondvaart over de Oosterschelde langs de Deltawerken en de zeehonden.

4 t/m 8 oktober 2010 - Evangelische Familieferien und Bildungsstätte Ebernburg in Bad Münster am Stein-Ebernburg, Duitsland
Het koor logeerde in een vroegere burcht. Hoogtepunten waren het concert in het Kurpavillon in Bad Münster am Stein, een gezellige avond met het koor Cantabile o.l.v. dirigente Birgit Ensminger-Busse in Hackenheim, een stadswandeling door Mainz en Bad Kreuznach en een vaartocht langs de Loreley op de Rijn.

16 september 2009 - Leerdam
Er werd een bezoek gebracht aan de glasblazerij, een vaartocht op de Linge gemaakt en aan het eind van de middag was er een buffet in De Brug in Reeuwijk.

5 t/m 9 mei 2008 - Joseph-Gockeln-Haus in Kirchhundem-Rahrbach, Sauerland, Duitsland
Maandag 5 mei: Om 8 uur zingen met het gemengd kooruit Rahrbach.
Dinsdag 6 mei: Zingen met Möllmicker Chor in Möllmicke.
Donderdag 8 mei: Benefietconcert samen met het mannenkoor Bergeshall en vrouwenkoor St. Barbara in de Mariënkirche in Olpe. De opbrengst was € 1.500,-- en kwam ten goede aan een kinderhospice.
Er werd bezoek gebracht aan Siegen, de bakermat van de Oranjes, aan het Siegerland museum met schilderijen van Rubens en aan het stadje Freudenberg met zijn vakwerkhuizen en we maakten een rondvaart op de Biggesee.

18 april 2007 – Jubileumdag Avifauna
Bezoek vogelpark Avifauna, rondvaart over het Braassemermeer en diner bij de Chinees in Goverwelle.
2 t/m 6 mei 2006 - Heinrich Lübke Haus, Möhnesee, Sauerland, Duitsland
3 mei – uitstapje naar Warheim en ’s avonds concert in Heinrich Lübke Haus
4 mei – bezoek Arsberg, concert in Kloosterkerk in Arnsberg
5 mei – bezoek Soest en samen zingen met gospelkoor van Neheim
6 mei – ’s morgens zingen in de  Pauluskirche Hamm in het kader van Musik am Markt

24 april t/m 1 mei 2004 - Stratford upon Avon, Engeland
Tijdens deze eerste, legendarische koorreis logeerden we in caravans op het Riverside Caravan Park. We zongen samen met een Engels koor in de Townhall in Stratford en gaven een lunchconcert in de St. Michael Cathedral in Gloucester.
We bezochten Worcester met de kathedraal voor de Evensong, maakten een rondrit door Shakespeares Country, bekeken het geboortehuis van de vrouw van Shakespeare even buiten Stratford en bezochten natuurlijk de binnenstad van Stratford, waar alles over Shakespeare gaat. Ook in Coventry bezoeken we de Cathedral. De laatste dag stond Oxford op het programma.